Zdrowa micha /odcinek VIII

  • 27 marca 2020, 04:00
  • Iwona Krystecka
Zdrowa micha /odcinek VIII
Piątek, piąteczek, pią... a nie! Kwarantanna. :-) W takiej sytuacji zamiast drinka ze słomką (tak przy okazji plastikowe słomki już dawno są passé ) proponuję zdrowy, smaczny koktajl.

Ananas wywędrował z północnej części Ameryki Południowej, skąd przez Amerykę Środkową dotarł do Indii Zachodnich (dzisiejsze Karaiby). Tam w 1493 r. tubylczy lud Gwadelupy powitał Krzysztofa Kolumba właśnie ananasami. Podróżnik, będąc pod dużym wrażeniem owocu, przywiózł go ze sobą z powrotem do Hiszpanii. Ponieważ transport w dawnych czasach trwał bardzo długo, w krajach europejskich – zwłaszcza zaś w Anglii – już na początku XVIII wieku rozwinęła się na skalę handlową uprawa szklarniowa ananasów.

W Polsce taką produkcję zapoczątkował w XVIII wieku Stanisław Poniatowski, brat króla Stanisława Augusta. Założył w Warszawie słynne ogrody Frascati, skąd na jego stół trafiało kilka tysięcy dojrzałych owoców.

Zawartość enzymu o nazwie bromelia, sprawia, że ananas jest bardzo skutecznym reduktorem masy ciała. Ułatwia trawienie białek, skrobi i tłuszczów. Wzmaga metabolizm, wykazując właściwości przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Ponadto enzym ten, posiada szerokie zastosowanie: wzmacnia układ odpornościowy, zapobiega zakrzepom krwi, łagodzi bóle, zbija temperaturę ciała w przypadku gorączki czy wspomaga leczenie dny moczanowej. W szczególności sportowcy powinni na stałe wkomponować ananasa w swoje posiłki ze względu na możliwość redukowania obrzęków i stanów zapalnych powstałych na skutek odniesionych urazów.

SKŁADNIKI:

Ananas - (120 g)
Jabłko - 1 mała sztuka (140 g)
Jogurt sojowy - 0,75 szklanki (180 g) (możesz użyć naturalnego greckiego ale zmieni się wówczas makro)
Marchew - 1 mała sztuka (50 g)
Płatki jaglane - 2,5 łyżeczki (12 g)

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

1. Owoce i warzywa umyj i pokrój.
2. Zblenduj razem z jogurtem sojowym.
3. Opcjonalnie rozcieńcz odrobiną wody.
4. Całość posyp płatkami.

WARTOŚCI ODŻYWCZE:

Energia: 286 kcal
Węglowodany: 52 g
Tłuszcz: 4 g
Białko: 7 g

Iwona Krystecka

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Łukowski Ośrodek Kultury z siedzibą w Łukowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe