Zdrowa micha [Ekspresowe klopsiki z kalafiora] /odcinek 70.

  • 11 września 2020, 09:00
  • Iwona Krystecka
Zdrowa micha [Ekspresowe klopsiki z kalafiora] /odcinek 70.
Kalafior to warzywo, którego właściwości odżywcze doceniono już w 600 r. p.n.e.

Wówczas był uprawiany w Azji Mniejszej, skąd przywędrował do Włoch, a w XVI w. został zawieziony do Francji oraz innych krajów europejskich. Kalafior to warzywo bardzo popularne również na polskich stołach, jednak stosunkowo mało osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele cennych właściwości i składników odżywczych on posiada. Kalafior zawiera sulforafan, siarkoorganiczny związek chemiczny, który zabija komórki macierzyste raka, spowalniając w ten sposób rozrost nowotworu. Niektórzy badacze uważają, że wyeliminowanie komórek macierzystych raka może być ważną sprawą w kontrolowaniu raka. Na przykład badania wykazały, że połączenie kalafiora z kurkuminą (substancją czynną w przyprawie kurkumie) może pomóc w zapobieganiu i leczeniu raka prostaty. Kalafior bardzo korzystnie wpływa na zdrowie oczu. Dzieje się tak za sprawą wysokiej zawartości witaminy C i przeciwutleniaczy. Mogą one pomóc w zapobieganiu zwyrodnieniom plamki żółtej. W niektórych przypadkach pomagają też w walce z utratą wzroku. Kalafior jest również dobrym źródłem choliny, witaminy B odgrywającej ważną rolę w rozwoju mózgu.

 

Ekspresowe klopsiki z kalafiora

SKŁADNIKI na około 15 klopsików:

3 szklanki startego kalafiora (około ½ większej główki)
½ szklanki mąki z ciecierzycy
3 łyżki zmielonych płatków owsianych
1 łyżka zmielonego siemienia lnianego
około 2 łyżeczki ulubionych przypraw lub gotowej mieszanki
odrobina ciepłej wody
olej do smażenia lub 2–3 łyżki oleju do pieczenia

SPOSÓB WYKONANIA:

1. Wszystkie składniki wymieszaj w misce, a na sam koniec dodaj ciepłą wodę, która zostanie wchłonięta przez suche składniki. Jeśli pieczesz klopsiki, dodaj również olej. Odstaw masę na kilka chwil, aż płatki owsiane i siemię lniane napęcznieją. Gdyby masa była zbyt sucha i nie dała się formować w dłoniach – dodaj więcej wody.
2. Klopsiki formuj zwilżonymi dłońmi i smaż je z każdej strony na patelni lub piecz w piekarniku nagrzanym do 190°C przez około 25 minut. Podawaj z sezonowymi warzywami, smacznego!

Energia: 467.4 kcal
Białko: 20,3 g
Tłuszcz: 19,8 g
 Węglowodany: 40,9 g

Iwona Krystecka

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Łukowski Ośrodek Kultury z siedzibą w Łukowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe