Zdrowa micha [Krem z selera  pora] /odcinek 78.

  • 9 października 2020, 07:00
  • Iwona Krystecka
Zdrowa micha [Krem z selera  pora] /odcinek 78.
Kolejny przepis na prostą, rozgrzewającą zupę krem, która przy okazji jest mega odżywcza.

Kiedyś wierzono, że seler przynosi szczęście, dziś naukowo udowodniono, że przynosi zdrowie, urodę i długowieczność. Amerykanie i Japończycy, którzy mają wręcz obsesję na punkcie żywienia i leczenia selerem, doszukali się w nim aż 86 cennych składników. Chociaż smak wcale tego nie sugeruje, jest w tym warzywie dwukrotnie więcej witaminy C niż w cytrusach.  Korzeniowa odmiana selera obfituje w wapń, sód, fosfor, żelazo i magnez. Oprócz tego zawiera witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy, czyli witaminę B9) oraz witaminy PP, C, A i E. Charakterystyczny smak i woń selera to sprawka olejków eterycznych, które nie tylko pachną, lecz także pobudzają pracę przewodu pokarmowego, poprawiają apetyt i ułatwiają trawienie. Związki zawarte w selerze zwiększają wytwarzanie i wydalanie moczu. W związku z tym jest on szczególnie polecany osobom, które cierpią na zakażenie dróg moczowych i kamicę moczową, a także osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Seler zawiera również związki o właściwościach przeciwskurczowych, może być stosowany w przypadku bolesnego miesiączkowania. Por – ulubione warzywo Nerona, jest przede wszystkim wspaniałym źródłem żelaza. Oprócz tego, można w nim znaleźć wiele antyoksydantów, takich, jak np. luteina i zeaksantyna.

Krem z selera  pora

SKŁADNIKI:

Seler – 150 g
Por – 100 g
Ciecierzyca (może być gotowana lub z puszki) – 110 g
Orzechy włoskie – 20 g
Ziemniaki 75 g
Śmietanka z migdałów (ale zwykła też się nada) – 50 g

SPOSÓB WYKONANIA:

Selera i ziemniaki obieramy, pora myjemy. Kroimy w mniejsze kawałki i wrzucamy do wody z ulubionymi przyprawami, może być też z wegetą lub kostką roślinną.
Gotujemy do miękkości, dodajemy śmietankę. Gdy przestygnie miksujemy na krem.
Podgrzewamy jeszcze trochę.
Przed podaniem posypujemy podprażonymi na patelni orzechami włoskimi, upieczoną ciecierzycą i natką pietruszki.

Energia na jedną porcję: 517 kcal
Białko: 16 g
Tłuszcz: 18 g
Węglowodany: 69 g

Iwona Krystecka

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Łukowski Ośrodek Kultury z siedzibą w Łukowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe