Zdrowa micha [Kiszonki] /odcinek 84.

  • 30 października 2020, 09:00
  • Iwona Krystecka
Zdrowa micha [Kiszonki] /odcinek 84.
Kiszonki wspierają odporność, dobre trawienie oraz chronią przed zarazkami – jak pokazują najnowsze badania – również przed Covid-19.

Kiszone produkty zawierają bakterie probiotyczne, kluczowe dla zachowania zdrowia. Bakterie te dbają m.in. o kosmki jelitowe. Dzięki nim kosmki są większe i trwalsze. Większe kosmki lepiej wchłaniają z pożywienia wartości odżywcze oraz sprawniej przepuszczają szkodliwe składniki. Można więc powiedzieć, że zjadanie kiszonek jest dla nas jak ostrzenie piły dla drwala. Dobre bakterie probiotyczne chronią nas przed zarazkami. Nie pozwalają im się rozwijać, np. utrudniają adsorpcję komórek wirusów. Potrafią też walczyć z zarazkami, np. wytwarzając niewielkie ilości antybiotyków i substancji ochronnych. Gdyby tego było mało, regulują całą florę bakteryjną i wspomagają trawienie.

Probiotyki mają działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne nie tylko dlatego, że wzmacniają funkcje bariery jelitowej, ale również konkurują z patogenami.

Często kiszenie kojarzy się z ogórkami i kapustą, jednak możliwości jest znacznie więcej, a sam proces jest bardzo prosty. Podstawowym składnikiem jest solanka, czyli przegotowana woda z solą – na 1 litr wody wsypujemy 1 łyżeczkę/łyżkę soli. Wraz z solanką w wersji tradycyjnej dorzucamy chrzan, czosnek i koper. Można też pokusić się o dodatki takie jak: przyprawy (np. curry czy chili), świeży imbir, świeży rozmaryn, czy jak w przypadku przygotowanego przez nas kimchi – pasta miso i sos sojowy / tamari.

Przygotowane w ten sposób kiszonki, po ukiszeniu możemy przechować w lodówce maksymalnie przez 7 dni.

Kiszone pomidorki koktajlowe są świetnym dodatkiem do większości dań. Soczyste i smakowicie kolorowe świetnie sprawdzą się jako przekąska podczas spotkań towarzyskich. Jeśli jesteś fanem rozmarynu, polecamy dorzucenie więcej niż 1 gałązki, możesz też pominąć koper. Ważne, aby pomidorki, z których korzystasz, były twarde. Dla przedłużenia trwałości kiszonych pomidorów do solanki można dodać też nieco octu. Po ukiszeniu trzymaj słoik w lodówce, najlepiej do kilku dni. Podczas kiszenia ważne jest, aby pomidorki były przykryte wodą.

SKŁADNIKI:

350g twardych pomidorów koktajlowych

2 ząbki czosnku

Kawałek chrzanu

2 kwiaty kopru

Gałązka rozmarynu

Liść laurowy

Szczypta chilli

Kilka kulek kolorowego pieprzu

Sól

SPOSÓB WYKONANIA:

Wszystkie składniki poukładaj ciasno w słoju.
Zalej solanką (na 1 litr wody 1 łyżka soli).
Dociśnij tak, żeby pomidorki nie wystawały ponad poziom wody.
Przykryj słoik grubą gazą, lub bawełnianą ściereczką i zaciśnij gumką recepturką. Zostaw tak na 3-4 dni.

Iwona Krystecka

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Łukowski Ośrodek Kultury z siedzibą w Łukowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe