Zdrowa micha [Gulasz z bakłażana ze śliwką] /odcinek 67.

  • 2 września 2020, 07:00
  • Iwona Krystecka
Zdrowa micha [Gulasz z bakłażana ze śliwką] /odcinek 67.
Choć większość ludzi uważa, że to warzywo, z botanicznego punktu widzenia oberżyna jest owocem, a konkretnie jagodą.

Właściwości odżywcze oberżyny w Polsce zostały zauważone już w XVI wieku, ale uprawiana była głównie jako roślina ozdobna. Bakłażan ma bardzo mało kalorii, w 100 g jest ich jedynie nieco ponad 20. W 90% składa się on z wody, zawiera niewielkie ilości białka, węglowodanów i tłuszczów. Co ciekawe znajdziemy w nim za to sporo błonnika pokarmowego, więcej niż np. w jabłkach. Oberżyna jest także cennym źródłem składników mineralnych. Bakłażany dobrze jeść szczególnie w okresie jesienno-zimowym, bo pomagają zwalczać wirusy i bakterie. Mają także właściwości moczopędne, rozkurczowe i rozluźniające. Warzywo zawiera wiele składników mineralnych, a wśród nich m.in. potas, który działa przeciw osłabieniu mięśni gładkich i szkieletowych czy wapń przeciwdziałający osteoporozie i psuciu się zębów. Fioletowa skórka bakłażana zawiera związki fenolowe, wśród nich m.in. antocyjny. Są one silnymi przeciwutleniaczami, przez co opóźniają proces starzenia i poprawiają funkcjonowanie organizmu, chronią przed nowotworami, a także nadają zdrowy wygląd skórze i paznokciom.  Warto więc włączyć bakłażany na stałe do swojej diety. Śliwki to doskonały dodatek do dań jednogarnkowych, który sprawia, że ich smak staje się ciekawszy. Słodko-kwaśna śliwka z aksamitnym bakłażanem, a do tego nadający ostrości imbir, słodkawe mleczko kokosowe i wędzone tofu – to smak, do którego będziecie chcieli wracać często.

Gulasz z bakłażana ze śliwką

SKŁADNIKI:

Bakłażan – 300 g
Ryż basmati – 40 g
Czerwona soczewica – 60 g
Oliwa z oliwek – 1 łyżeczka
Cebula – 100 g
Śliwki węgierki – 300 g
Imbir korzeń – 10 g
Tofu wędzone – 180 g
Mleczko kokosowe – 70 ml
Kumin w ziarnach – 1 łyżeczka
Garam masala – ½ łyżeczki
Papryka wędzona – ½ łyżeczki
Cukier trzcinowy – 1 łyżeczka
Szczypta soli
Szczypta Cayenne
Szczypta czarnuszki

SPOSÓB WYKONANIA:

Bakłażana pokrój w półksiężyce, posól i odstaw na 10 minut.
Ugotuj ryż i soczewicę.
Na oliwie z oliwek podsmaż cebulę, śliwki, starty imbir, kumin w ziarnach i pokrojone w kostkę tofu.
Dodaj bakłażana, mleczko kokosowe i ok 150 ml wody. Duś na wolnym ogniu.
Dodaj paprykę wędzoną, garam masala, cukier, sól i szczyptę cayenne.
Duś na małym ogniu aż bakłażan będzie miękki, a sos gęsty.
Podaj z ugotowanymi wcześniej ryżem i soczewicą. Posypane odrobiną czarnuszki.
 

Energia: 500 kcal
 Białko: 22 g
 Tłuszcz: 17 g
 Węglowodany: 75 g

Iwona Krystecka

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Łukowski Ośrodek Kultury z siedzibą w Łukowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe